Verwerk slimme trucjes in teksten en schrijf succesvol. Door het inzetten van neuromarketing kan jij de lezer onbewust beïnvloeden. Gebruik emoties en speel in op de kracht van de verbeelding. Hoe? Je leest het in dit artikel.
Wat is neuromarketing?
Neuromarketing is niets meer dan marketing op basis van neuro-onderzoek. Het is een marktonderzoeksmethode waarbij de focus ligt op het gedrag van de consument. Wij dus. De resultaten uit onderzoeken geven inzicht in de emoties en onbewuste triggers van de klant. 95% van onze beslissingen maken we onbewust. In dit onbewuste deel liggen een heleboel kansen. Steeds vaker zien we neuromarketing terug in de verpakking, de prijs maar ook in teksten.
Om de boodschap en het succes daarvan te vergroten kan je een paar dingen doen.
Winnen en verliezen
Speel in op verlies. Als we iets winnen zijn we blij. Verliezen we iets, zijn we minder blij. De angst om te verliezen is groter dan de blijheid van winst. Dat dan weer wel. Als je met je tekst kan inspelen op die angst, zet je sowieso iets in het brein van de lezer in werking. Onderzoek heeft aangetoond dat we vaker akkoord gaan met een aanbod, als er al een voorzet is gedaan. Je krijgt bijvoorbeeld een paar actiestickers cadeau als je mee gaat sparen voor een bepaald artikel. Zo gaat het sparen sneller en ben jij eerder bereid mee te doen. Geef dus eerst iets weg, dan voelt jouw klant zich gewaardeerd.
Gebruik niet niet
Een woord dat je niet mag gebruiken is niet. Ons brein kent dit woord niet. Vraag maar eens aan iemand om niet aan een knaloranje parasol te denken. Precies. Welk beeld popt er in je op? Op het moment dat je het leest, denk je er al aan. Probeer dus zinnen te vermijden als ‘niet duur’ of ‘niet slecht’. Het enige wat we lezen en onthouden is slecht en duur. Dat wil je niet.
Niet te moeilijk
Wij houden niet van moeilijk. Als je een tekst schrijft hou het zo simpel mogelijk. Hoe sneller we de informatie kunnen verwerken, hoe geloofwaardiger de boodschap is. Maak je een advertentie? Onthoud dan ook dat tekst aan de rechterkant makkelijker wordt opgenomen.
Heb je meerdere producten die je wil laten zien aan het publiek? Zorg er dan voor dat het er niet teveel zijn. Dan raken we in de war en krijgen we keuzestress. Ga dus voor maximaal vijf artikelen. Vaak is het zo dat de consument bij oneven aantallen altijd gaat voor de middelste.
Tijdelijke deal
De laatste tip om in te spelen op emoties is het creëren van schaarste. Als je schrijft dat het aanbod wat je doet alleen deze week geldig is geef je daarmee een extra zetje om de klant tot aankoop over te laten gaan. Dit zien we bijvoorbeeld vaker terug op sites om een hotel of vakantie te boeken. Er zijn altijd een aantal mensen die op hetzelfde moment op het punt staan dezelfde kamer te boeken. En er zijn nog maar twee beschikbaar…