Is het je weleens opgevallen dat wanneer er een vraag in een tekst staat, je hier onbewust een antwoord op geeft? Waarschijnlijk heb je dat nu net ook gedaan. Dit komt omdat er interactie in ons brein ontstaat. Als er een vraag wordt gesteld moet je in actie komen. Wanneer je vragen in een tekst verwerkt betrek je de lezer en heb je meer kans op succes.
Je doet het zelf continu
Ga maar na. Als jij op een website komt vraag je jezelf continu af ‘ok, wat heb ik hieraan’. ‘Is dit voor mij interessant?’ Of heel simpel, ‘vind ik dit leuk ja of nee?’ Je zoekt naar antwoorden op vragen die je nog niet wist dat je ze had.
Ja, de vorige zin moet je misschien nog een keertje lezen.
De homepage
Als je teksten voor je website gaat schrijven is het dus slim om hierop in te spelen. Mensen komen op een website voor informatie, een bestelling te plaatsen of ze willen weten wat iets kost. Deze bezoekers zijn er dus niet echt in geïnteresseerd wanneer jij de eerste steen van jouw toko hebt gelegd. Ga eerst eens na wat de meest belangrijke vragen zijn die worden gesteld als ze online bij jou terecht komen. Als je de antwoorden van deze vragen direct op de homepage plaatst heb je sowieso succes. Want hey, dat is snel gevonden!
En nu andersom
Maar het werkt ook de andere kant op. Je kan naast alvast inspelen op de antwoorden ook gewoon zelf de vragen stellen.
Lees het zelf maar.
Als er staat ‘je wilt dat alles naar behoren werkt’ of er staat ‘jij wil toch ook dat alles goed werkt?’. Dan is de laatste fijner om te lezen. Je betrekt op deze manier de lezer en je zorgt voor interactie. Ander bijkomend voordeel bij dit soort zinnen is dat de lezer een ‘ja’ denkt. En hoe meer je de lezer in deze ‘ja’ stand zet, hoe meer kans op succes. Ons brein neemt de tekst nu eerder voor waarheid aan.
Ook zijn de woorden makkelijker. Het woordje ‘goed’ leest makkelijker weg dan ‘naar behoren’. Daarnaast wordt het positieve gevoel versterkt en uiteindelijk is degene die het leest het volledig eens met wat jij geschreven hebt. En dat is wat je wil, toch?
Hey Google!
Als je vragen in tekst verwerkt bedenk je dan ook eens wat men zou intikken in Google. Verwerk deze vraag letterlijk in de tekst en je wordt nog beter vindbaar in Google. We tikken namelijk niet meer een paar zoekwoorden in, maar we vragen (roepen) het tegenwoordig aan onze apparaten.
Vraag jij jezelf nu af hoe jij al deze slimme tips in jouw tekst verwerkt? Dan mag je mij altijd om hulp vragen!