Content is belangrijk. Zeker online tussen al die andere aanbieders die soortgelijke producten of diensten aanbieden. Jij wil er met kop en schouders bovenuit steken. Jij wil online de mensen bereiken die klanten worden. Het is dus van belang dat de website informatief is maar ook duidelijk omschrijft wat jij doet en wat het voor de klant oplevert.
Niemand wil nadenken
Het ligt aan de branche welke woorden je gebruikt. Logisch. Maar niemand heeft zin om nog extra hard na te moeten denken bij het lezen van een tekst. We willen gemak en we willen snel en simpel weten of het bij ons past ja of nee. Dus om dan ook maar gelijk antwoord te geven op de vraag ‘vakjargon, wel of niet?’ ik zeg niet doen. Echt niet doen.
Vaktaal
Vakjargon is taal die binnen een groep wordt gesproken. Val je buiten deze groep, weet je niet waar het over gaat. Het zijn lastige woorden voor buitenstaanders of mensen die het beroep niet uitoefenen. We spreken ook wel van ‘kantoorjargon’ of ‘vaktaal’. Woorden en zinnen die iedereen weleens op kantoor heeft gebruikt. Ondanks dat je misschien fulltime werkt, het is aan te raden om dit soort teksten niet in de online boodschap te gebruiken.
Voeg iets toe
Als je tekst gaat schrijven voor jouw website of advertentie onthoud dan dat iedereen het moet snappen. Jouw collega’s, of mensen die in dezelfde business werken als jij, zijn jouw klanten niet. Je schrijft voor de doodgewone burger. Jargon gebruik je alleen als het ook echt iets toevoegt.
Wil je echt heel graag een bepaald begrip verwerken, dat kan. Maar leg het dan wel uit. Zo kom je over als een expert en snap je dat niet iedereen begrijpt wat er staat. In sommige gevallen is het zelfs heel erg handig als jouw publiek een bepaald product of dienst zoekt. Bepaalde woorden in de categorie vakjargon worden dan door Google opgepikt en jij wordt gevonden. Door dat ene woord.
Niks doen met mijn tips?
Vakjargon kan je eigenlijk altijd vervangen door de normale woorden. Of zoek een goed alternatief door een synoniem te gebruiken. Negeer je mijn tips volledig en staat jouw tekst vol vakjargon? Neem dan wel even de volgende tips mee.
- Gebruik een bepaalde term maar één keer. Je kan er nog wel naar verwijzen maar ga er niet mee strooien.
- Zet het woord tussen aanhalingstekens. Je laat weten dat het een ‘lastig’ woord is, dus dat het niet erg is dat de lezer geen idee heeft waar je over praat.
- Zet alleen de moeilijke begrippen in de tekst en nooit in de titel of tussenkopjes.
- Laat de tekst lezen door iemand die niet in jouw vak werkt. Doet hij of zij tijdens het lezen een wenkbrauw omhoog door onbegrip? Dan zou ik de tekst nog wat aanpassen.
Lukt het jou, met of zonder moeilijke woorden, niet om een knap stukje tekst in elkaar te zetten? Considereer de WoordFabrique te utiliseren. Of beter; neem contact op.