Neuromarketing en offertes

Schrijf slimme offertes en ontdek hoe je de klant onbewust overtuigt.

Schrijf slimme offertes en ontdek hoe je de klant onbewust overtuigt, 6 tips

We zijn alleen maar met onszelf bezig. Continu. Als we iets zien vinden we er meteen wat van. We vragen ons af wat we er mee kunnen of wat we zouden doen. Wij mensen kijken met onze eigen normen, waarden en overtuigingen naar alles. En hier gaan we met tekst gebruik van maken. Omdat we het allemaal doen zijn er maar twee vragen die je hoeft te stellen bij het maken van bijvoorbeeld een offerte. De vragen en de antwoorden lees je in dit artikel. Ook ga je ontdekken hoe je de bevestigende handtekening onder de offerte krijgt.

Eerst even dit

Voordat ik tot de tips en vragen over ga, een vriendelijk doch dringend advies. Laat de zin ‘naar aanleiding van ons prettige gesprek stuur ik u deze offerte’ weg. Gewoon selecteren en verwijderen. Ja verwijderen. Deze zin is zo 1996. Dit laat niet zien dat je de klant begrepen hebt. Knal met de deur in huis en schrijf een pakkende openingszin die gelijk de aandacht trekt. Goed, dat gezegd hebbende…

Snap je?

Heb je begrepen wat ik bedoel? Weet je waar ik naar op zoek ben en weet jij hoe jij mij dat gaat geven? Dat zijn meerdere vragen die de eerste vraag verwoorden. Als je een offerte gaat schrijven dan moet je weten wat de klant beweegt en wat hij of zij mist. Speel hier op in. Omschrijf doelen, wensen en problemen. Leg nadruk op angsten en breng het duidelijk in kaart. Op deze manier laat je zien dat je het volledig begrepen hebt. En dat jij natuurlijk alles in huis hebt om daar wat aan te doen en te helpen.

Wat heb ik daaraan?

Haak in op wat de klant aan jouw aanbod heeft. Geef niet alleen aan wat je kan leveren maar laat zien wat dat uiteindelijk oplevert. Koop je dit nieuwe product, dan loop je voor op de rest en bespaar je sowieso 10% op de kosten. Je kan dit toevoegen in de offerte door een kopje in de tekst te verwerken met; wat levert mij dit op? Vragende zinnen zijn trouwens altijd een goed idee.

Ja

Deze tip heb ik al vaker gegeven, maar ook in dit rijtje pas het perfect. Wij zijn geneigd om ja te blijven zeggen als we daarmee begonnen zijn. Breng de zogenoemde ja-modus op gang en behaal succes. Stel vragen waar de klant alleen nog maar bevestigend op kan antwoorden.

Wees duidelijk

Skip lange, onduidelijke zinnen. Verwijder woorden als tevens, reeds, indien. Deze wollige taal willen we niet meer lezen. We willen duidelijkheid. Mensen vinden andere mensen intelligenter overkomen als ze duidelijk en eenvoudig spreken. Kijk dus ook eens goed naar de schrijfstijl in je teksten.

Geef de klant iets te kiezen

We maken eerder een keuze als we meerdere keuzes hebben. Onderzoek geeft aan dat je het beste resultaat hebt met het voorschotelen van drie tot vijf opties. Je kan ook sturen in deze opties. Vaak kiezen we de middelste. Een laatste tip, klanten zijn gevoelig voor schaarste. Geef aan dat je er bijvoorbeeld nog maar drie op voorraad hebt.

Wil je meer weten over het onbewust beïnvloeden van klanten? Of heb je liever persoonlijke tekst waarmee jij elke offerte tot een nieuwe opdracht maakt? Laat het mij weten, ik stuur je met liefde een offerte!