Tone of voice, is jouw stemgeluid ook zo vanzelfsprekend?

ontdek jouw tone of voice

Ontdek jouw tone of voice en stem af op de doelgroep

Om je bedrijf krachtig in de markt te zetten is de juiste tone of voice belangrijk. Bepaal de stem van je bedrijf en zet deze stem zo goed mogelijk in. Ik leg je uit hoe je jouw tone of voice kan ontdekken zodat deze is afgestemd op jou, maar ook op de doelgroep.

De juiste toonhoogte

Om te bepalen wat voor jouw organisatie de juiste toonhoogte is, ga ik je eerst in het kort uitleggen wat deze term betekent. Eigenlijk is het niets meer dan de letterlijke vertaling van ‘tone of voice’ oftewel, de stem van je bedrijf. De manier waarop je iets zegt of schrijft.

Vanzelfsprekend

De stijl waarin je teksten schrijft, zegt veel over jouw bedrijf. Het is slim om hierbij stil te staan. De tone of voice is de manier waarop je praat met jouw doelgroep. Het is vanzelfsprekend dat je de doelgroep tot twaalf jaar anders aanspreekt dan de oudere dames op leeftijd. En je praat ook anders tegen een puber dan een directeur van een groot bedrijf. Zo is het ook met jouw communicatie.

Schrijf persoonlijk

Een perfecte tone of voice zorgt ervoor dat je kan uitdragen wat voor bedrijf je bent. Door het kiezen van bepaalde woorden maak je het uniek en herkenbaar. Omdat je hoogstwaarschijnlijk niet de enige bent in jouw vakgebied is de manier van communicatie uitermate geschikt om je toch te kunnen onderscheiden. Gebruik je de tone of voice consistent dan zal de lezer een beeld gaan vormen. Ik adviseer om zo persoonlijk mogelijk te communiceren. Hou je het op afstand en schrijf je algemeen, dan straal je dat uit naar de doelgroep.

Hoe ontdek je jouw tone of voice

De toon van communicatie is onderdeel van je merkstrategie. Hierin staat wat de koers is van jouw merk. Door het formuleren van doelstellingen ga je in de vorm van een strategie bepalen hoe je impact gaat creëren bij jouw publiek. Het is de basis van alles wat je doet, het maakt duidelijk waarom je het doet maar ook hoe je dat doet. Het merkverhaal is er onderdeel van. In dit verhaal wordt antwoord gegeven op het waarom. Ik begin vaak met de eerste vraag te stellen; waarom doe je wat je doet? Als dit in kaart is gebracht volgen de kernwaarden en de USP’s van een organisatie.

Als merkverhaal is geschreven heb je de communicatieve vertaling van jouw identiteit als bedrijf. Dit is een mooie basis voor jouw tone of voice. Na deze stap, waar wel wat tijd en energie in gaat zitten, ga je de doelgroep bepalen.

Wie, wat, waar?

Als je scherp hebt wat jij wil bereiken, weet je waarschijnlijk ook wie je daarmee wil bereiken. Stap in deze rol. Verplaats je in de doelgroep. Wat doen ze, waar bevinden ze zich, wat vinden ze leuk, waar slaan ze op aan? Probeer te achterhalen welke vragen ze hebben. Ga vervolgens na hoe jij deze kan beantwoorden.

Wanneer je aan de vragen vanuit de doelgroep gaat voldoen is het aan te raden om vooraf te bepalen hoe je deze groep gaat aanspreken. Zeg je ‘u’ of ‘je en jij’? Welk gevoel wil je benadrukken? Leg dit vast, zo zorg je ervoor dat iedereen in jouw bedrijf op dezelfde manier praat. Kies je voor een enthousiaste, jolige manier of spreek je liever vanuit deskundigheid en expertise?

Stem af per doelgroep en per kanaal

Nu je het stemgeluid hebt gevonden kan je dit afstemmen per communicatiekanaal. Ook hier zit duidelijk verschil in. De woorden die we op LinkedIn voorbij zien komen, schuiven minder vaak over het beeldscherm als je TikTok hebt geopend. Onthoud dat je wel consistent moet blijven. Ook in je communicatie intern en extern.

Een eigen geluid

Vind je het nog steeds lastig om een eigen geluid te vertalen naar unieke content? Ik help je graag verder zodat ook jij de aandacht krijgt die je verdient.

Klinkt goed toch?