Hoe schrijf je een goede webtekst?

Hoe schrijf je goede webtekst?

Hoe schrijf je een goede webtekst?

Jij hebt ongetwijfeld veel te vertellen. Maar hoe zet je dit nu op ‘papier’ zodat de lezer net zo enthousiast raakt als jij? Hier zijn gelukkig een aantal tips voor. Ik heb ze voor je op een rijtje gezet. Na het lezen van dit artikel weet jij hoe je jouw boodschap met succes kan overbrengen.

Om antwoord te geven op de vraag hoe je een goede webtekst schrijft, is het ook handig om te weten wat een webtekst precies is. Hoewel ik gok dat je een vermoeden hebt, ga ik het toch even heel kort uitleggen.

Het beste scenario

Het klopt dat het een tekst is op een website. In het beste scenario zijn deze teksten volledig afgestemd op de lezer. Ze bevatten een aantal woorden waar Google blij van wordt. Ook zien we dat de webtekst is opgevuld met links naar andere pagina’s, dit is gunstig voor een hogere positie in zoekresultaten. Naast dit alles is de tekst op een website uniek. Tenminste, als je deze zelf geschreven hebt.

Op gepaste afstand

Om de lezer te overtuigen en tot actie over te laten gaan is een duidelijke tekst belangrijk. Ik zie nog te vaak dat ondernemers moeilijke termen gebruiken. Ze schrijven zinnen vol vakjargon. Of teksten die zijn geschreven met een ‘deftige toon’ door woorden als inzake, reeds of omtrent. Deze woorden zorgen voor een onbewuste afstand. Lees verder en ontdek hoe je een goede tekst schrijft die je met trots online kan zetten.

Wees kort van stof

Mijn absolute nummer één met het geven van tips. Wees duidelijk en hou het kort. Er zijn maar weinig mensen die alles lezen wat je online hebt staan. Ik ben zelf altijd vrij kort van stof. Ben je dit niet, durf dan tekst te schrappen. Let er op dat je niet twee keer dezelfde boodschap hebt getypt.

Gebruik tussenkopjes

Om de lezer een handje te helpen kan je tussenkopjes gebruiken. Dit maakt het ook een stuk overzichtelijker en je brengt structuur aan in je tekst. Onthoud ook dat we vaak de eerste en de laatste zin het best onthouden. Dit geldt ook voor de complete eerste alinea en de allerlaatste alinea met de afsluiting.

Alles wat daartussen staat moet uitnodigen tot verder lezen. Om dit te stimuleren kan je ook opsommingen gebruiken. Deze maken de tekst lekker leesbaar en het valt op.

Schrijf zoals je praat

Dan over het schrijven zelf. Een goede tip die ik ooit hoorde was dat je moet schrijven alsof je het tegen een goede vriend of vriendin hebt. Zo krijg je spreektaal. Met deze schrijfstijl maak je de tekst persoonlijker en dus aansprekender. Wat ook helpt is de tekst hardop lezen. Dan hoor je vanzelf waar je nog een komma moet zetten. Wil je meer lezen over het creëren van een eigen geluid? In de blog over het ontdekken van je eigen tone of voice geef ik meer tips om de leesbaarheid van je website te vergroten.

Deze tips lees je hier:

Actie

Als je de bezoeker online over de spreekwoordelijke streep wil trekken, moet je ervoor zorgen dat de lezer ja zegt en denkt. Vooral dat laatste. Als je situaties kan benoemen waar de potentiële klant zich in kan herkennen, voelt de klant zich begrepen. Wanneer je vragen in de tekst gebruikt waar jouw klanten ‘ja’ op zeggen, is de kans groter dat ze tot actie overgaan.

Om ze daadwerkelijk te helpen tot actie over te gaan, gebruik je een CTA. Dit betekent een call to action. Bedenk wat degene moet doen na het lezen van de tekst. Wil je dat de klant een mailtje stuurt? Of heb je liever een WhatsApp bericht? Als je dat weet kan je de bezoeker gemakkelijk sturen. Je geeft een vriendelijk duwtje in de rug om op die knop te drukken. En dat zou zo maar eens de start kunnen zijn van een mooie samenwerking! Heb jij na het lezen van dit artikel nog steeds een aantal vraagtekens? de WoordFabrique kan je helpen!