Neuromarketing en communicatie

tien tips voor betere content

Bewust of onbewust

De meeste beslissingen die wij op een dag maken, worden onbewust genomen. Door ervaringen, emoties en intuïtie heb je in jouw brein al een keuze gemaakt, terwijl je bewustzijn dat nog niet scherp heeft. Dit geeft wel aan hoe snel deze beslissing gaat. Dus als jij dacht dat je het online winkelmandje met je volle verstand hebt gevuld, kom je bedrogen uit.

Neuromarketing is een vorm van marketing die in speelt op ons onderbewustzijn. Hier worden immers de beslissingen genomen. Het is slim om als ondernemer trucjes in te zetten en hiermee de conversie te verhogen.

Overprikkeld?

We worden dagelijks overladen met prikkels. Maar hoe schrijf je nu een pakkende tekst die opvalt én de aandacht grijpt? En wanneer je de aandacht hebt, hoe zorg je er dan voor dat lezers alles lezen en ook nog in actie komen?

Simpele tips

Ik help je op weg met tien simpele tips en trucs zodat jij nóg betere content schrijft!

  1. Emoties zorgen voor actie. Schrijf je teksten waarbij je inspeelt op emoties, dan krijg je actie. Schrijf je informatief dan gaat de lezer nadenken. Beide prima natuurlijk maar bedenk wel voor welk doel je schrijft.
  2. Gebruik positieve woorden. Altijd. Negatieve woorden geven een negatieve lading. Positieve woorden ook en die wegen zwaarden dan de negatieve.
  3. Hou het kort. Als je schrijft, gebruik dan korte woorden. Die worden beter door ons brein onthouden.
  4. Lange zinnen skippen. Het gebruik van lange zinnen werkt averechts, we verliezen dan onze focus en dus onze aandacht. Dus ook hier, hou het kort.
  5. Herhaling. Herhaling. Herhaling. Hoe vaker we iets zien, hoe geloofwaardiger het wordt en hoe groter de kans dat je tot aankoop overgaat.
  6. Schrijf vanuit je hart. Als je een persoonlijk verhaal deelt, zal dit goed worden onthouden door de lezer.
  7. Let op zinsopbouw. Alles wat vooraan de zin staat wordt gezien als belangrijk, maar de laatste woorden worden het best onthouden.
  8. Haak in op angst. Deze emotie kennen we allemaal. Als je een tekst schrijft en je gaat inhaken op de risico’s, pak dan risico’s op korte termijn. Die doen meer met de lezer dan wanneer het gaat om een risico over een aantal jaar.
  9. Gebruik tussenkopjes. Als je schrijft maak dan genoeg alinea’s. Het zou helemaal top zijn als je deze ook nog van een pakkende kop voorziet. Dat leest prettig en dus lezen we door.
  10. Vermijd doordenkers. We houden van simpel dus niet te moeilijk schrijven.

Heb je na het lezen van deze tips nog steeds moeite met het schrijven van pakkende content? Ik kan je helpen. Vul het contactformulier in op deze site, dan spreek ik je snel!