Tips waar niemand wat aan heeft

tips waar niemand wat aan heeft

Tips waar niemand wat aan heeft, maar waar wel op geklikt wordt! We noemen dit een uitstekende CTA. Oftewel een Call To Action. Een belangrijk onderdeel in marketing en communicatie. Want, je mag dan wel een vet goed verhaal hebben, als niemand in actie komt… Precies, gemiste kans. Ik leg uit hoe je de lezer in beweging krijgt!

Actie

Een CTA hoeft niet altijd het kopen van een nieuw product of dienst te zijn. Het kan ook gaan om aanvragen van informatie, inschrijven voor een webinar of een nieuwe pagina openen. Vaak zijn het knoppen die opvallend zijn weergegeven. In de knop staat dan wat je moet doen om te activeren. Denk aan ‘sign up’ of ‘read more’. Onthoud dat je bij het maken van een CTA moet aangeven wat hij moet doen en de motivatie moet geven waarom hij of zij dat moet doen. (Ja, dat moet.)

Een laatste zetje

Je kan er ook winst mee behalen puur door het vergaren van mailadressen. Bezoekers klikken nu bijvoorbeeld op ‘meer informatie’ en krijgen dat ook als ze een mailadres achterlaten. Die kan jij dan weer gebruiken voor volgende marketingacties. Zet wel op de site dat wanneer mensen hun mailadres achterlaten, ze instemmen met het ontvangen van informatie. Voorbeelden van tekst voor in een knop om adressen te verzamelen zijn:

  • Probeer gratis
  • Start proefperiode
  • Schrijf je in

Duidelijk

Zorg ervoor dat de tekst in de knop duidelijk is. Naast de tekst moet de knop ook opvallend zijn. Ga dus voor een opvallende kleur. Daarnaast is een CTA een mooie start voor het verhogen van je conversie. Je wil de bezoeker immers in de ‘ja’ modus krijgen. Prikkel de bezoeker en maak ze nieuwsgierig. Je gaat met slimme woorden de bezoeker overtuigen en verleiden zodat je aandacht hebt. Zorg er wel voor dat de rest van de content die je online hebt staan ondersteunend is aan het unieke aanbod.

Luie lezers

Wij online scrollers zijn lui. We lezen niet, we scannen. We worden eigenlijk het liefst aan het handje genomen en laten ons graag meevoeren in een online ervaring. Maak hier gebruik van! Mensen willen weten waar ze heen moeten, waar ze op moeten klikken en waarom. Leidt de bezoekers door jouw website heen en stuur de bezoekers naar dat wat jij te bieden hebt.

Een goede CTA

Hier nog een aantal tips zodat jij ook een perfecte CTA kan schrijven voor jouw site.

  • Schrijf actief
  • Geef het doel aan
  • Kies een contrasterende kleur
  • Maak de CTA relevant voor de pagina

Wil jij meer weten over het schrijven van een goede call to action? Je voelt ‘m vast al aankomen. Ik gebruik alleen geen contrasterende kleur. De button staat hier namelijk gewoon onder. Als je er op klikt, kom je op mijn contactpagina en mag je een mailtje sturen.

Wil je meer lezen? Klik dan op de andere knop.