Raak de lezer in het hart

teksten schrijven om te verleiden

Prikkel de lezer en schrijf met passie en verleiding…

Jij doet het elke dag. Teksten schrijven. Misschien gaat het verder dan mailtjes versturen en hou jij je ook bezig met blogs tikken, advertentieteksten ontwerpen en productteksten bedenken. Vooral deze laatste teksten moeten pakken. Ze moeten prikkelen en het liefst ervoor zorgen dat de lezer zonder verder na te denken naar de (web)winkel gaat. Om uiteindelijk op die knop te drukken waarop staat ‘bestelling plaatsen’.

Hartverwarmend

Daarnaast moeten het teksten zijn die kort en interessant zijn. Of in ieder geval opvallen en nieuwsgierigheid opwekken. Mensen moeten er warm van worden. Een blij gevoel krijgen. Een gevoel van ‘dat wil ik ook’.

Maar hoe doe je dat? Daar zijn een aantal tips voor. Tips om de lezer in het hart te raken. Eigenlijk alsof je een liefdesbrief schrijft. Verklaar de liefde aan de klant en zie de verkoopcijfers stijgen!

Gebruik je fantasie

Om te beginnen, schrijf verleidelijk. Gebruik woorden die de verkoop bevorderen. Dit kan gaan over het geven van veiligheid, vertrouwen of gemak. Kies bijvoorbeeld voor woorden als simpel en snel. Het ligt natuurlijk aan het product wat je in de spotlight zet, gebruik je fantasie.

Sprankelende titel

De volgende tip om de lezer in het hart te raken is het schrijven met positieve woorden. Nog beter is het als je een negatieve boodschap verpakt in een positieve. Maak dat het mooi klinkt, maar wees altijd eerlijk. Positieve woorden zijn woorden waar je een goed gevoel van krijgt. Dus geen woorden als ‘duur’, ‘moeilijk’, ‘verlies’, ‘helaas’ of ‘probleem’. Deze woorden geven een associatie die je niet wil.

Positieve woorden versterken een goed gevoel. Nu kan je denken aan ‘enorm’, ‘effectief’, ‘praktisch’, ‘waardevol’ of bijvoorbeeld ‘waanzinnig’. Deze woorden creëren prikkels bij de lezer. Start daarom ook altijd met een sprankelende titel. Maak deze opvallend en hou het kort.

Schrijf vanuit het hart

Om hartverwarmende reacties te krijgen moet je schrijven vanuit je hart. Schrijf je zakelijk en op afstand, dan gebeurt er weinig. Ja, je geeft waarschijnlijk alleen informatie. Schrijf persoonlijk en vanuit gevoel. Praat alleen niet teveel over jezelf, het gaat om de lezer. Verplaats je in de lezer en gebruik emotie. Haak bijvoorbeeld in op het probleem wat hij heeft en leg uit dat jij dat toch echt beter kan oplossen dan de concurrent. Motiveer met persoonlijke verhalen en maak deze verhalen overtuigend.

Ik ben op jou, jij ook op mij?

Schrijf zoals je vroeger een liefdesbriefje schreef. Ik ben op jou, jij ook op mij? Niks meer aan doen. Kort en krachtig is echt het allerbeste. Geen geneuzel en zeker geen dubbele zinnen. Schrap en verwijder woorden om meer impact te creëren.

Het is ook aan te raden om verleidelijke tussenkopjes in je tekst toe te voegen. Wij lezen namelijk niet wij scannen. Wij willen zo snel mogelijk weten wat het is en wat wij eraan hebben. Gebruik dit in de tekst en voldoe aan de verwachting.

Flirten met woorden

Nu moet het lukken om een verleidelijke tekst op papier te zetten. Flirt met de doelgroep en gebruik een vleugje humor. Tover een lach op het gezicht en breng een mooie boodschap.

Toch lastig om gevoel onder woorden te brengen? Ik help je met alle liefde!