Stap uit je writer’s block

Stap uit je writer's block

Leef jij al jaren in een writer’s block? Na het lezen van dit artikel is dat gevoel verleden tijd. Ik geef je bizar goede tips zodat jij met gemak een lekker stuk tekst op papier krijgt. Tekst waarmee jij kan overtuigen, verkopen of informeren. Laten we beginnen.

Een kop die schreeuwt om aandacht

Als eerst mag je onwijs uitpakken. Maak impact. Schok de lezer, verras en laat ze met verbazing verder lezen. Ik heb het natuurlijk over een pakkende titel. Een kop die schreeuwt om aandacht. De afbeelding hierbij is ook belangrijk. Een beeld zegt namelijk nog steeds veel meer dan duizend woorden. Het is verstandig om maximaal vijf woorden te gebruiken voor een pakkende titel.

‘Gooi die USP er in!’

Als je de lezer te pakken hebt is het de bedoeling dat ze verder lezen. Dit doe je door de tekst ‘scannable’ te maken. Wij mensen lezen namelijk niet, we scannen. Gebruik deze techniek en bouw kopjes in en zet sommige woorden in een dikgedrukt lettertype. Zo kan je precies de woorden en onderwerpen onder de aandacht brengen die belangrijk zijn.  Als je dan toch bezig bent met de belangrijkste zaken te belichten, gooi dan gelijk die USP er in! Oftewel, omschrijf jouw Unique Selling Point. Heb je die nog niet? Dan adviseer ik je daar toch echt eerst goed over na te denken.

Entertain

Niemand wil saaie, droge, taaie, slaapverwekkende teksten lezen. Ook jouw publiek niet. Schrijf alsof je op het podium staat! Wees een entertainer. Haal alles uit de kast en gebruik humor. Wees hier wel voorzichtig mee maar ik ben sowieso fan van sterke woordgrappen. Als het simpel is en niet té plat, dan zou ik het zeker proberen.

Schrijf voor het brein

Beeld uit wat je schrijft. Als ik zeg ‘denk niet aan een knalroze letter A’ wat denk jij dan? Exact, ‘een knalroze letter A’. Kruip in het hoofd van de lezer, gebruik woorden die het precies omschrijven. Gebruik gevoel en emotie om er extra lading aan te geven. Nog beter is om in te haken op emoties en gevoelens die ze missen als ze niet met jouw nieuwe product in zee gaan.

Niet te moeilijk

Maak het vooral niet te moeilijk. Jij weet waarschijnlijk precies waar je het over hebt, tenminste daar ga ik vanuit. Maar als je gaat strooien met dure termen en vakjargon haken lezers af. Niet interessant en ze snappen het niet. Schrijf simpel. Gebruik makkelijke woorden en maak de zinnen niet te lang.

Gebruik een pittige formule

AIDA is een populaire methode om een goed stuk tekst te schrijven. (Attention, Interest, Desire and Action). Werkt altijd! Daarnaast kan je kiezen voor de PAS. Dit staat voor Problem, Agitate – Solution. Als je de lezer volledig begrijpt kan je met deze formule goed inspelen op de problemen die jouw klant heeft. Mensen willen het namelijk niet graag  hebben over negatieve emoties en de ‘pijn’ die ze hebben.

Om een voorbeeld te geven; ‘Ben jij in de herfst ook vaker moe en lusteloos? Wil je graag meer energie? Met de speciale supplementen boordevol vitamine D ben jij snel weer energiek en vol werklust!

Onmogelijke opgave

Jij hebt nu genoeg tips om lekker aan de slag te gaan. Is het nog steeds een onmogelijke opgave voor je? Schakel mij dan in. Klik op contact, dan spreek ik je snel!