Mag ik even uw aandacht?

Mag ik even uw aandacht?

Hoe spreek jij jouw bezoekers aan?

Laatst zag ik een post voorbij komen. Een bedrijf was aanwezig op een beurs ergens in het land. Ze nodigden mensen uit om een kijkje te nemen op hun vernieuwde stand. ‘Wij laten u graag onze nieuwste producten zien.’ Hoe klinkt dit? Het bericht werd afgesloten met ‘komt u ook een kopje koffie drinken?’.

Ik voel weinig bij dit soort zinnen. Teksten alsof ze geschreven zijn in het jaar 1900. Toch kan het soms wel verschil maken. Ik neem je mee in de voors en tegens van ‘jij’ of ‘u’ online.

Wel zo netjes

U zeggen hebben we geleerd, want dat is wel zo netjes. Maar het zorgt ook voor afstand. Het voelt zakelijk terwijl je het misschien niet eens zo bedoeld. Maar op formele zakelijke websites kan het wel. Dit is vanwege de informele aard van de content. Denk aan academische sites of andere professionele omgevingen op het wereldwijde web. In deze gevallen is het meer gepast om de bezoeker aan te spreken met ‘u’.

Maak contact

Aangezien je vast niet de enige bent die online spullen of diensten verkoopt moet je ervoor zorgen dat je opvalt. En dat doe je onder andere door echt contact te maken. En dan wil ik je adviseren om te gaan voor een passende toon. Dus ‘je’ en ‘jij’. De kans is nu namelijk vele malen groter dat je de doelgroep bereikt dan wanneer je kiest voor een deftige, afstandelijke toon.

Vertrouwen

Schrijf zoals je praat. Of nog beter, schrijf zoals de klant praat. Dan win je vertrouwen. En ja, je wil ook professioneel overkomen maar dat kan ook met andere technieken. Zet er bijvoorbeeld een mooie review bij van een tevreden klant. Dat straalt meer vertrouwen uit dan iemand aanspreken alsof het een oude dame of heer is.

Het is belangrijk om een vorm te kiezen die bij je past en die bij de doelgroep past.

Het is denk ik wel duidelijk waar mijn voorkeur naar uit gaat. Ben jij nog niet overtuigd? Ik geef 5 redenen om ook te gaan voor een persoonlijke toon.

  1. ‘Je’ en ‘jij’ draagt bij aan een meer benaderbare en uitnodigende stijl van communiceren. Dit is goed bij social media posts, websites gericht op jongeren en voor informele websites.
  2. Het geeft een onderscheidend en menselijk gevoel. Je voelt als lezer direct verbinding bij deze vorm van communicatie.
  3. Het bevordert het gebruiksgemak. De drempel is aanzienlijk lager dan wanneer men spreekt van ‘u’. Zorg voor betrokkenheid en interactie.
  4. Het is modern en helemaal van deze tijd.
  5. Wanneer je ‘je’ en ‘jij’ in alle communicatie toepast, creëer je consistentie.

Is het voor jou lastig om de juiste toon te kiezen voor de website? Stuur mij een berichtje, ik help je graag.