Wil je meer online verkopen, dan moet je vragen om aandacht. Aangezien je maar zeer weinig tijd hebt om aandacht op te eisen moet je snel zijn. In een enkele oogopslag moet je met een pakkende advertentie antwoord geven op de vraag; ‘wat kan ik hiermee?!’
Hoe je een opmerkelijke advertentietekst schrijft, lees je in dit artikel.
Alles begint met een goede kop
Is de allereerste zin saai en niet opvallend genoeg, dan raak je lezers kwijt. Je moet met de eerste zin nieuwsgierigheid opwekken en ervoor zorgen dat mensen verder willen lezen. Je moet het gevoel geven dat jij iets te bieden hebt wat de lezer iets oplevert. Vaak zien we dan ook een vraag als eerste zin. Als we een vraag lezen geven we namelijk onbewust al antwoord. Dit vergroot betrokkenheid bij je bericht. Je kan met een vraag inhaken op een specifiek probleem of juist inspelen op de oplossing daarvan. Naast het beginnen met een vraag kan je ook direct inspelen op de diepste wensen en verlangens van de klant.
Weet wat de klant wil
Voordat je een vraag gaat formuleren of een advertentietekst gaat schrijven is het belangrijk dat je weet wat jouw klant wil. Waar is behoefte aan en wat zijn de wensen? Richt je altijd op de specifieke eigenschappen van een product of dienst wat waarde heeft.
We zitten niet meer te wachten op lijstjes met unieke onderdelen van een product.
Wij willen weten wat het ons oplevert. Ga dus goed na wat de meest bijzondere eigenschappen zijn van jouw product of dienst en vertaal dat naar de wensen van jouw klant. Schrijf de tekst vanuit de klant en je krijgt precies datgene op papier waar jouw doelgroep naar op zoek is!
Val niet in herhaling
Er bestaat zoiets als de kracht van de herhalen. Dit klopt zeker maar gaat niet op voor een advertentietekst. Hou je verhaal kort. Heel kort. Ga niet zinnen herhalen of dezelfde boodschap in andere woorden zetten. Maak de tekst duidelijk en wissel af tussen lange en korte zinnen. Dat leest prettig. Durf woorden te schrappen. Verwijder woorden die niets toevoegen. Als de tekst af is, lees deze dan hardop. Je hoort nu waar je aan mag schaven en waar het niet helemaal lekker leest.
En actie
Als de tekst klaar is wil je waarschijnlijk dat de lezer in actie komt. Als er niet staat wat we moeten doen, gaat er ook niks gebeuren. Geef dus duidelijk aan wat de volgende stap is. De allerlaatste zin blijft vaak het langst hangen, zorg dus voor een knallende afsluiter. Geef een kortingscode weg of leg er wat extra druk op door te schrijven ‘deze aanbieding is geldig tot en met aanstaande vrijdag!’