Zwart wit
Ok, toegegeven, tekst is niets meer dan een verhaal zwart op wit. Maar kleur kan wel degelijk iets betekenen in een stuk tekst. Zo zwart wit is het dus niet. Kleuren prikkelen en zorgen voor identificatie. Het roept emoties op en ondersteunen de boodschap. In deze blog neem ik je mee in de kleurrijke wereld van de psychologische impact van kleurenmarketing. Met vandaag in het bijzonder, de kleur oranje!
Duurzaam groen
Neem bijvoorbeeld groen. Groen staat voor duurzaamheid en deze kleur zien we dan ook vaak voorbij komen. Het is een veelzijdige kleur wat een aangenaam gevoel geeft. Ook staat de kleur voor gezondheid en milieu. Heb jij een bedrijf waarmee je de doelgroep op een groene, duurzame manier helpt aan een betere wereld? Gebruik de kleur groen.
Groen en geel
Jij ergert je misschien groen en geel aan bepaalde reclames. Maar ook hier zit een gedachte achter. Grote kans dat je de kleur rood hebt gezien? Als je wilt opvallen moet je gaan voor een opvallende kleur. Rood. (Denk aan de aanbieding stickers op producten in de supermarkt…)
Even wat feiten over het gebruik van kleur in marketing. Wij mensen hebben bij het zien van een reclame of product een mening gevormd binnen 90 seconden. Deze mening is tussen de 62% en 90% op kleur gebaseerd*. Dus kleur bekennen is belangrijk.
*) Bron: Institute for Color Research
Oranje boven
Omdat het vandaag Koningsdag is gaan we wat dieper in op de kleur oranje. We zien deze terug in het logo van de KFC, Basic Fit, ING, Thuisbezorgd.nl en bijvoorbeeld PostNL. Oranje associëren wij met vrolijkheid, energie en warmte. Het zorgt voor zelfvertrouwen, enthousiasme en optimisme. Veel Nederlandse bedrijven kiezen deze kleur omdat het ook staat voor een Nederlandse identiteit.
Doordat de kleur ook is te zien in de zonsopkomst en in vuur leggen we snel een verband met een nieuw begin en met warmte en geborgenheid. Oranje maakt de mens creatiever en je krijgt er een goed humeur van. Deze kleur helpt depressies verminderen en verlaagt stress.
Call to action
Wil je de bezoeker een duwtje richting de ‘koop nu’ knop geven? Oranje is de beste kleur voor een call to action button!
Blijf kalm
Het is bewezen dat kleur emoties oproept. Ook is het sfeer bepalend. Blauw is een kleur die we vaak zien in organisaties die kalmte en rust willen uitstralen. Organisaties die voor deze kleur hebben gekozen zijn de Belastingdienst, LinkedIn en Unicef. Deze kleur wordt ook veel op websites gebruikt. Ook handig om de rust te bewaren als deze kleur enveloppe op de deurmat ligt…
Met kleur kan je nadruk leggen op een bepaald stuk tekst. Gebruik je een felle kleur, dan geef je aan dat dat gedeelte meer aandacht nodig heeft dan de rest van de tekst. Meestal worden kleuren ingezet om de merkidentiteit te benadrukken.
Zijn jouw teksten na het lezen van mijn tips over kleur nog steeds grijs en saai? Laat het mij weten, ik help je graag.