Doeltreffend schrijven voor social media

Hoe schrijf je doeltreffende teksten voor social media

Doeltreffend schrijven voor social media

Social media is inmiddels niet meer weg te denken. Veel ondernemers gebruiken social media om aan hun merk te bouwen. Er zijn verschillende soorten die je kan inzetten om klanten aan je te binden. Maar waarom is content voor social media nou zo’n andere ‘tak van sport’? Je leest het in dit artikel. Je vindt hier ook tips die je verder helpen met het schrijven van unieke online content. En waarom is schrijven voor social media nou zo anders dan schrijven voor een blog?

Strategie

Altijd de eerste stap. Bepaal je strategie. Wat ga je vertellen? Aan wie ga je dat vertellen? Waarom ga je dat vertellen? Maar ook, wat schiet de lezer hiermee op? Cruciale vragen die je jezelf moet stellen bij het maken van een strategie. Dit helpt je ook met het nastreven van doelen. Want zonder doel… Precies.

Stijl

Wanneer je een strategie hebt staan kan je beginnen aan de content. Maar, niet voordat je hebt nagedacht over de uitstraling van alle posts. Het is slim om deze in dezelfde stijl online te zetten. Zo zorg je voor herkenbaarheid en werk je aan vertrouwen. Daarnaast moet het beeld opvallen. De focus ligt bij social media op de mooie plaatjes. Zorg er dus voor dat de lezers stoppen met scrollen.

Omdat we weinig tijd hebben tegenwoordig en we in snelheid leven, willen we direct weten wat het voor ons oplevert. Je moet de aandacht weten te pakken met een sterke openingszin. We zijn namelijk al in minder dan één (!) seconde afgeleid en waarschijnlijk al bij de volgende post.

Soort

Dit doe je door de content kort en bondig te houden. Het helpt ook als je actief schrijft. Dus geen woorden als ‘worden, zullen, willen’. Nee, we willen actie. Onthoud ook dat social media informeel is. Dus het mag luchtig, persoonlijk en waar het kan met een knipoog. Let er wel op dat de content anders is op LinkedIn dan op Facebook.

Net als dat het kanaal van invloed is op de content die je wil delen, is de doelgroep dat natuurlijk ook. Probeer in de huid te kruipen van jouw ideale klant en schrijf dan de tekst. Haak in op wat de doelgroep wil weten.

Schrijf

Als je dan je post hebt geschreven maak deze dan helemaal af met hashtags. Als je de juiste gebruikt dan trek je nieuwe klanten aan. Een zoekwoorden onderzoek is een goed idee. Na het doen van dit onderzoek weet je precies welke hashtags je moet gebruiken om de doelgroep aan te spreken. Hier zit ook verschil in per kanaal, op LinkedIn zien we minder hashtags voorbij komen dan op Instagram.

Kijk daarom ook goed rond op social media. Waar valt jouw oog zelf op? Welke zinnen nodigen uit om door te lezen? Welke uitstraling en opbouw passen bij wat jij zelf doet? Als je dan toch op de post hebt geklikt, check dan gelijk even welke hashtags erbij staan. Hier kan je zelf een hoop inspiratie uit halen!